مجله اینترنتی کولاک: به طور کلی میوهها به عنوان غذای اصلی محسوب نمیشوند، اما میتوان به عنوان یک مکمل به آنها نگاه کرد؛ یعنی برای دریافت ریزمغذیها و ویتامینها، بسیار میتوانند مفید باشند؛ علاوه بر این، بسیاری از میوهها در روایات اهل بیت علیهمالسلام، برای درمان بیماریهایی ذکر شدهاند که در ادامه به آنها پرداختهایم…
نمیتوان با خوردن میوه، از انواع نانها، گوشتها و خورشتها بینیاز بود و اگر کسی فقط به میوهخوری و یا سبزی خوری عادت داشته باشد، در درازمدت عوارض به دنبال خواهد داشت؛ قرآن کریم نیز به بهشتیان اینگونه وعده میدهد: «و فاکههٍ مِن ما یَتَخَیَّرونَ و لَحمِ طیرٍ مِن ما یَشتَهُونَ» [۱] و برای آنان [میوههایی از هر نوع که انتخاب کنند و گوشت پرنده از هر نوع که به آن میل داشته باشند]؛ یعنی در کنار میوه از گوشت نیز تناول میکنند.
برخی از مواردی که در مورد میوهها از روایات میتوان استنباط کرد:
۱- میوه بعد از آنکه خوب رسید (قرمز یا زرد)، خورده شود و هنگامی که سبز رنگ و نارس است، چیده نشود؛ زیرا در چنین حالتی مضر بوده و گاهی اوقات خوردن آن میتواند زمینهای برای فراموشی وضعف حافظه باشد؛ حتی تعبیر روایت این است: در هنگامی که میوه رسیده، در آن شفاء است، زیرا خداوند در قرآن کریم میفرماید: هر زمان که میوههای باغها رسید، از میوههایش بخورید؛ «أنّ الثّمارَ إذا أد رَکَت فَفیها الشِفاءُ لقوله تعالی: کُلُوا مِن ثَمرِه إذا أثمَرَ»[۲] [۳]
۲- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم توصیه میکنند که میوهها در ابتدای فصل خورده شوند، زیرا باعث سلامتی بدن و برطرف شدن اندوه میشود؛ در آخر فصل نیز از خوردن آنها پرهیز شود زیرا موجب بیماری بدن میشود؛ «علیکُم بالفاکِههِ فی إقبالِها؛ فإنّها مَصَحَّهٌ للأبدانِ مَطرَدَهٌ للأحزانِ، و ألقُوها فی إدبارِها، فإنّها داءُ الأبدانِ» [۴]
۳- امروزه به دلیل شرایط چهار فصل کشور، حمل و نقل آسان و نگهداری میوهها در سردخانهها و کشتهای نا به هنگام آنها، برخی از میوهها مثل گوجه و خیار در همه فصول سال و در همه جای کشور در دسترس قرار دارند؛ ظاهراً شبیه چنین اتفاقاتی در گذشته – البته نه به کمیت و کیفیت امروزی – نیز اتفاق میافتاده است؛ مضمون بخشی از سخنان امام صادق علیهالسلام به مفضل بن عمر اینگونه است:
«نگاه کن که چگونه بعضی از گیاهان (و درختان) در زمان خاصی به بهرهبرداری میرسند، مثل اینکه [بعضی از آنها] در شدت گرما ثمر میدهند تا انسان با شور و اشتیاق بیشتری به طرف آنها برود؛ و اگر زمان این میوه [تابستانی] در فصل زمستان بود، مردم برای برداشت آنها اشتیاقی نداشتند، علاوه بر اینکه رنگ میوه تغییر میکرد و به بدن نیز ضرر میرساند؛ مگر نمیبینی که گاهی خیار در فصل زمستان میرسد و مردم از خوردن آن دوری میکنند؛ همانطوری که انسانهایی هستند که از خوردن چیزهای مضر و ناسازگار با معده دوری نمیکنند؛» [۵]
قاعده کلی در مورد میوهها این است که با پوست خورده شوند؛ مگر آنکه میوهای وجود داشته باشد که با پوست خورده نمیشود و یا اینکه پوست آن ضرر داشته باشد؛ براساس روایتی از ابن قداح در کتاب کافی، امام صادق علیهالسلام پوست کندن میوه را ناپسند میدانستند
خداوند خاستگاه هر میوهای را در شرایط مکانی و زمانی خاصی قرار داده تا بتوان از آنها در جهت سلامتی به درستی استفاده کرد؛ مثلاً مصرف هندوانه و خربزه – با توجه به نوع مزاج و ترکیبات آنها – در فصل سرما، به هیچ عنوان مورد قبول نیست چرا که موجب بیماری میشوند.
در نسخهای از رساله ذهبیه، که منسوب به امام رضا علیهالسلام است، گفته شده که در ماه حزیران (گفته میشود تقریباً از اواخر خرداد شروع شده و چند روز مانده به انتهای تیرماه، پایان مییابد) از خیار، قثّاء (خیار چنبر) و میوههای مرطوب استفاده شود؛ ایشان در هرماه، غذاهای مخصوص به آن ماه را ذکر میکنند؛ [۶]
۴- میوهها قبل از خوردن، حتماً باید به خوبی شسته شوند؛ این کار منحصر به زمان حاضر که انواع کودها و سمهای خطرناک رایج است، نمیباشد بلکه از گذشته مورد توصیه بوده است؛ بنا بر روایتی از امام صادق علیهالسلام، روی هر میوهای سمی وجود دارد، اگر برای شما میوهای آوردند، به آن آبی بزنید یا آن را در آب فرو ببرید؛ «إنّ لکلِّ ثَمَرهٍ سمّاً، فإذا أتیتُم بِها فَمَسُّوها بالماءِ – أو اغمِسُوها فی الماءِ – یعنی اغسِلُوها» [۷]
۵- قاعده کلی در مورد میوهها این است که با پوست خورده شوند؛ مگر آنکه میوهای وجود داشته باشد که با پوست خورده نمیشود و یا اینکه پوست آن ضرر داشته باشد؛ براساس روایتی از ابن قداح در کتاب کافی، امام صادق علیهالسلام پوست کندن میوه را ناپسند میدانستند.[۸]
پوست میوهها در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارد و حاوی انواع ویتامینها و فیبر (تنظیمکننده حرکات دودی روده) است؛ از آنجایی که امروزه بر اثر کم کاریهای صورت گرفته و نبود نظارت کافی، پوست میوهها میتواند آلوده به سمهای خطرناک باشد، در مصرف پوست آنها نیز باید احتیاط کرد، اما قاعده اصلی همان است که اشاره شد.
۶- وقتی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میوه تازهای را میدیدند، آن را بوسیده و بر روی چشمان و دهانشان مینهادند و سپس میگفتند: «اللهمّ کَما أَریتَنا أوَّلَها فی عافیهٍ، فأَرِنا آخِرَها فی عافیهٍ»[۹] خداوندا، همانگونه که آغاز این را در عافیت به ما نشان دادی، پایان آن را نیز در عافیت به ما بنمایان.
۷- میوههای با طعم تلخ و کرم زده باید دور انداخته شوند [۱۰] و از سایر قسمتهای آن خورده نشود؛ در بحارالأنوار علامه مجلسی و مستدرک الوسائل محدث نوری در چند مورد، روایات مفصلی آمده است که امیرالمؤمنین علی علیهالسلام توصیه کردهاند که بطیخ (خربزه یا هندوانه) تلخ، یا ترش و یا کرم زده دور انداخته شود و شیرین آن خورده شود؛ [۱۱]
در هر صورت احتمال اینکه این توصیه محدود به بطیخ باشد بسیار بعید است؛ امروزه گفته میشود که مثلاً کپک درون میوه، کم و بیش به تمام اجزاء آن سرایت میکند؛ ممکن است کرم زدگی میوه نشان از سلامت و استفاده نکردن سموم شیمیایی نسبت به آن میوه باشد اما بهتر است از سایر میوههای آن سبد و یا درخت استفاده شود.
۸- بهتر است که چند میوه با هم خورده نشود؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: «مَن أکَل َالفاکههَ وِتراً لم تضُرَّهُ» [۱۲] هرکس میوه را دانه دانه بخورد آن میوه به او زیان نمیرساند؛ البته در مورد انگور و انار استثناء وجود دارد و میتوان آن دو را کنار یکدیگر قرار داد؛ [۱۳] در مورد این نوع روایات، در بعضی کتب، توجیهاتی ذکر شده است؛ اما فارغ از همه آنها، به طور کلی، مناسب است که انسان تا جایی که ممکن است به چند غذایی عادت نداشته باشد، تا توانایی هضم و جذب غذا آسانتر و بهتر صورت بگیرد.
۹- از میوههای زیادی در کلام معصومین علیهمالسلام نام برده و خواص آنها گفته شده است؛ اما با بررسی روایت درمییابیم که بعضی از آنها جایگاه و ارزش بالاتری نسبت به سایر میوهها دارند؛ در روایتی از امام صادق علیهالسلام آمده است: «خمسٌ مِن فواکهِ الجنّهِ فی الدّنیا، الرُّمّان الإِملیسیُّ، و التُفّاحُ الشَیسَقَانُ، و السَّفَرجَلُ، و العِنبُ الرّازِقیُّ، و الرُّطَبُ المُشانُ» [۱۴]*
پنج میوه از میوههای بهشتی که در دنیا هستند عبارتند از: انار املیسی، سیب شیسقان، به، انگور رازقی و خرمای مشان؛
از این روایت درمییابیم که گاهی اوقات در بین میوهها نیز برخی از انواع آن بهتر از نوع دیگر ذکر شده است.
۱۰- از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام نقل است که: «مَا عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ ثَمَرَهٌ کانَ أَحَبَّ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ (ص) مِنَ الرُّمَّانِ» [۱۵] بر روی زمین میوهای دوستداشتنیتر از انار در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم نبود؛ از جمعبندی روایات میتوانیم بگوییم که این میوه بهشتی، سید و سرور میوهها است [۱۶] و روایات فراوانی در مورد خواص عجیب و متنوع انار گفته شده که بعضی از آن آثار، در هیچ میوهای یافت نمیشود، که ذکر آنها تحقیق جداگانهای را میطلبد.
منابع و توضیحات:
۱- سوره واقعه، آیه ۲۰ و ۲۱
۲- الفقه المنسوب الی الإمام الرضا علیهالسلام، ص ۳۴۷
۳- سوره انعام، آیه ۱۴۱
۴- دانشنامه احادیث پزشکی، ج ۲، ص ۱۳۶، طب النّبیّ، ص ۷، بحارالأنوار، ج ۶۲، ص ۲۹۶
۵- توحید مفضل، آوای منجی، ص ۱۳۴
۶- رساله ذهبیه، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، ص ۹۵
۷- الکافی ج ۶، ص ۳۵۰، بحار الأنوار ج ۶۶، ص ۱۱۸، ح ۷
۸- الکافی، ج ۶، ص ۳۵۰
۹- الأمالی شیخ صدوق، ص ۳۳۸، ح ۳۹۶
۱۰- دراسه فی طب الرّسول المصطفی، ج ۴، ص ۵۹۹
۱۱- بحارالأنوار، ج ۲۷، ص ۲۸۲، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۶، ص ۴۱۳ و ۴۱۴
۱۲- دانشنامه احادیث پزشکی، ج ۲، ص ۱۳۸، طب النّبیّ ص ۲۴
۱۳- مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۶، ص ۳۲۷
۱۴- الکافی، ج ۶، ص ۳۴۹
* رمان املیسی:
معانی مختلفی برای رمان املیسی گفته شده: انار شیرین و گوارایی که دانه نداشته باشد؛ منسوب گونه است به املیس؛ املیس بیابان خشک و انار املیسی انار دشتی است؛ ظاهراً ملس در اصطلاح زمان ما از آن مأخوذ است؛ تعلیقه علامه شعرانی بر کتاب روض الجنان به این مطلب اشاره دارد؛ رک تعلیقات علامه شعرانی بر روض الجنان ج ۲، ص ۷۶۷
سیب شیسقان:
در بعضی نسخهها شعشعانی گفته شده است و در امالی شیخ طوسی گفته شده است که: «والتّفاح الشّعشعانی – یعنی الشّامی» رک الأمالی شیخ طوسی، ص،۳۶۹، لبنان امروزی نیز جزو شامات بوده است.
انگور رازقی:
از انواع انگور در طائف، یکی انگور رازقی بود؛ رازقی از انگورهای سفید بود و دانهی درازی داشت آن را ملاحی هم میگویند؛ رک حجاز در صدر اسلام، ج ۱، ص ۱۴۹، ترجمه عبدالحمید آیتی
رطب مشان:
در روایتی دیگر از کتاب کافی همان أم جرذان – که گفته میشود نوعی نخله و درخت خرماست – نامیده شده است؛ رک الکافی ج ۶، ص ۳۴۸
البته بر اساس آیات قرآن کریم و برخی از روایات، میوههای بهشتی که در این دنیا وجود دارند بیش از اینها است؛ مثل انجیر که یک سوره نیز به نام آن در قرآن وجود دارد؛ اما شاید بتوان گفت که این روایت به طور نسبی این میوهها را ذکر کرده است؛ مثلاً در عرف میگوییم هرکس این دو صفت را داشته باشد عاقبت به خیر میشود، دلیل بر این نیست که سایر صفات، عاقبت به خیری به همراه ندارند یا به آنها نیاز نیست؛ و یا ممکن است ویژگی این میوهها به گونهای بوده که از میوهای دیگر نام برده نشده و در ردیف اینها قرار نمیگیرد.
۱۵- المحاسن، ج ۲، ص ۵۴۱، ح ۸۳۳
۱۶- همان، ج ۲، ص ۵۳۹، ح ۸۲۱
منبع : کولاک
اصول صحیح میوه خوردن از نگاه طب سنتی - شفاف
www.shafaf.ir/fa/news/415877/اصول-صحیح-میوه-خوردن-از-نگاه-طب-سنتی
۴ بهمن ۱۳۹۵ - یک دستیار تخصصی طب سنتی ایران اصول صحیح میوه خوردن از نگاه طب ... جذب مواد مفید میوهها میشود لذا توصیه شده در هر وعده خوردن، فقط یک نوع میوه ...
توصیه های تغذیه ای طب سنتی برای فصل پاییز - نمناک
namnak.com/توصیه-های-تغذیه-ای-طب-سنتی-برای-فصل-پاییز.p37189
رتبه: ۵ - ۱۱ رأی
متخصص طب سنتی توصیه های تغذیه ای مناسب در فصل پاییز را تشریح کرد و ... استفاده از سنا و گل محمدی ( باتوجه به مزاج فرد وشرایط خاص مصرف) هم مفید است.
11 قانون طلایی طب سنتی برای غذا خوردن - برترینها
www.bartarinha.ir/fa/news/281605/11-قانون-طلایی-طب-سنتی-برای-غذا-خوردن
۱۲ دی ۱۳۹۴ - انسان باید در زمان اشتهای واقعی اقدام به غذا خوردن کند و بدون اشتهای صادق غذا نخورد. ... و بز و گوساله و ماهی، شیرینی های ملایم و طبیعی، میوه هایی مثل انجیر و انگور است. ... به همین منظور توصیه شده است که بعد از غذا چند قدم راه رفته شود و سپس چند دقیقه به .... باز هم تشکر فراوان از این مطلب بسیار مفید و اینهمه دقیق .
ترتیب خوردن مواد غذایی در طب سنتی - تبیان
https://article.tebyan.net › ... › تغذیه از دیدگاه اسلام › طب اسلامی-سنتی
۱۵ شهریور ۱۳۹۱ - جالب است بدانید طب سنتی در سالیان دور توصیه به مصرف این دو ماده غذایی با همدیگر ... طب سنتی عقیده دارد مصرف میوه به همراه غذا باعث ایجاد اخلاط فاسد شده و منجر به ... درمان بیماری های تنفسی با طب سنتی ... 10 نکته در مورد مصرف میوهها از منظر طب اسلامی نکاتی در مورد بیوپسی سینه آیا حمام گرم مانند ورزش مفید است؟
طب اسلامی-سنتی - تبیان
https://article.tebyan.net/168248/طب-اسلامی-سنتی
شربت ترکیب سیر و لیمو یکی از بهترین اشکال دارویی در طب سنتی ایرانی به شمار ... مصرف نوعی شربت را در هضم غذا، چربی سوزی و کمک به روند لاغری مفید دانست. ... شربت گل محمدی حاوی انواع ویتامینهای A، C، E، K، گروه ویتامینهای B مانند B۱، B۲، ... بدن ما سیستمی برای تنظیم دما دارد که به هم خوردن این سیستم در نهایت تعادل بدن را ...
جایگاه ناهار در طب سنتی - تبیان
https://article.tebyan.net › ... › تغذیه از دیدگاه اسلام › طب اسلامی-سنتی
۲۴ تیر ۱۳۹۵ - آن چه در متون و گفته های طب سنتی اسلامی بیان شده است مصرف تنها 2 وعده ... شوند و به همین خاطر توصیه می شود در اوایل ساعات شب یا حتی عصرگاه شام مصرف شود. ... صرف ناهار دارید از غذاهای زودهضم از جمله میوه ها و سبزیجات فصل و انواع سالاد در ... خط قرمز در خوردن نهار: پرخوری و خوردن خوراکی های متعدد و متفاوت در ظهر است.
غذاهای مناسب و نامناسب از دیدگاه طب سنتی - مجله پزشکی ...
https://www.hidoctor.ir/19989_غذاهای-مناسب-و-نامناسب-از-دیدگاه-طب-سنت.html/
۱۲ فروردین ۱۳۹۳ - در طب سنتی قانون هایی وجود دارد که براساس آن باید ترتیب وقت غذا مشخص باشد. ... برنج، خوردن میوه به خصوص انگور بعد از کله پاچه، خوردن شیر یا فراورده های ... رطوبت در بدن می شود به عنوان ادویه برایشان استفاده از آنقوزه توصیه می ...
مناسب ترین زمان برای مصرف میوه چه زمانیست؟ - چاره دان
https://www.chaaredan.ir/best-time-for-eat-fruit/
رتبه: ۵ - ۱ رأی
خوردن میوه های مختلف باهم - خوردن میوه همراه با غذا - خوردن میوه ها با معده خالی. ... توصیه دوم برا ی مصرف میوه در طب سنتی این است که: از خوردن میوه ها باهم اجتناب شود.
ویلیام لی: آیا با غذا خوردن می توان سرطان را گرسنگی داد؟ | ...
https://www.ted.com/talks/william_li/transcript?language=fa
ویدئو برای توصیه هایی مفید برای خوردن میوه از نظر طب اسلامی▶ 20:02
۶ تیر ۱۳۸۹
اولین و بهترین قدم در این روش خوردن غذاهایی با خاصیت جلو گیری از رگ زایی است که ... اما چیزی که ما اکنون می دانیم این است که در تعدادی از بیماری ها، نقص هایی در سیستم ...
نگاهی به غذا و تغذیه از منظر اسلامی
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/5415/.../نگاهی-به-غذا-و-تغذیه-از-منظر-اسلامی
غذا و تغذیه در آموزه های دینی همچون سایر موضوعات ، مورد توجه قرار گرفته است . ... سـؤ ال ایـن اسـت که اسلام ، خوردن چه نوع غذاهایی را توصیه کرده است ؟ .... مانند میوه ها، سـبـزی هـا و چـه فـراورده هـای غـذایـی کـه بـا دست بشر تغییراتی پیدا کرده اند. ..... از دانـشـمـندان اسلامی گفت : من در کتاب شما چیزی از طب نمی یابم در حالی که دانش مفید بر دو ...
تغذیه مناسب پاییزی از نگاه طب سنتی/ چگونه در این فصل ...
https://www.mashreghnews.ir/.../تغذیه-مناسب-پاییزی-از-نگاه-طب-سنتی-چگونه-در-ا...
۵ مهر ۱۳۹۳ - در این زمینه ، حضرت امام رضا(ع) توصیه های بسیار ارزشمندی دارند که ... این محقق طب اسلامی با اشاره به این که ماه اول پاییز «ایلول» نام دارد، می افزاید: در این ماه غلبه سودا زیاد می شود. ... بار دیگر بر این نکته تاکید می کنیم که باید از میوه های فصل استفاده شود. .... خوردن انواع مسهل برای سبک شدن مزاج توصیه می شود. در ...
خوردن میوه در طب سنتی / آداب خوردن میوه / زمان مصرف و پوست ...
https://www.farsindex.com › مقالات › پزشکی › درمان در طب سنتی
۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - خوردن میوه در طب سنتی آداب خود را دارد و احادیث و روایاتی در این مورد وجود دارد که در ادامه ... مفید است؛ اما مصرف آن در زمستان و فصول دیگر باعث بیماری های ... لذا توصیه شده در هر وعده خوردن، فقط یک نوع میوه مصرف شود و در نوبت های بعد از ...
توصیه های تغذیه ای به بیمارانی که شیمی درمانی می شوند - ...
ibcrc.ir/find.php?item=1.113.435.fa
طب فراگیر در سرطان .... گفت: در شیمی درمانی هایی که گلوبول سفید بیمار زیر 500 است خوردن سبزیجات خام ... واژه پروبیوتیک در زبان یونانی به معنای "مفید برای حیات" است. ... توصیه های که ما به بیمار در طول شیمی درمانی داریم این است که ترجیحا از ... در بیماران سرطان سینه ترکیباتی که در میوه ها و سبزی ها وجود دارد در بهبود و عدم ...
توصیه هایی مفید برای خوردن میوه از نظر طب اسلامی | اولی نیوز
www.avalinews.com › اجتماعی
توصیه هایی مفید برای خوردن میوه از نظر طب اسلامی , خداوند خاستگاه هر میوهای را در شرایط مکانی و زمانی خاصی قرار داده تا بتوان از آنها در جهت سلامتی به درستی استفاده ...
"شیر" و "ماست" را با چی بخوریم و با چی نخوریم؟ - ایسنا
https://www.isna.ir/news/95050113976/شیر-و-ماست-را-با-چی-بخوریم-و-با-چی-نخوریم
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - علی بهادری متخصص طب سنتی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه درمانگران ... شیر را مفید نمیدانند، افزود: آنها بر این باورند حتما باید میان خوردن غذا، نوشیدنی یا ... بهادری، مصرف همزمان شیر با گوشت، تخم مرغ، ماهی، میوه (به صورت ... که مصرف غذا بلافاصله پس از نوشیدن شیر و خوابیدن به دنبال آن نیز توصیه نمیشود.
بخور نخورهای بارداری در کلام ائمه - نی نی بان
https://niniban.com/fa/news/57621/بخور-نخورهای-بارداری-در-کلام-ائمه
۴ بهمن ۱۳۹۶ - درست است که هر میوه ای خواصی دارد که برای بدن مادر و جنین مفید است اما بهتر ... درواقع با وجود اینکه خوردن میوه در هر شرایطی- به خصوص دوران بارداری- بسیار .... در طب اسلامی به خانم های باردار توصیه شده مصرف گلابی را هم در سبد میوه ...
تصاویر برای توصیه هایی مفید برای خوردن میوه از نظر طب اسلامی
نتیجه تصویری برای توصیه هایی مفید برای خوردن میوه از نظر طب اسلامی
نتیجه تصویری برای توصیه هایی مفید برای خوردن میوه از نظر طب اسلامی
نتیجه تصویری برای توصیه هایی مفید برای خوردن میوه از نظر طب اسلامی
نتیجه تصویری برای توصیه هایی مفید برای خوردن میوه از نظر طب اسلامی
نتیجه تصویری برای توصیه هایی مفید برای خوردن میوه از نظر طب اسلامی
تصاویر بیشتر برای توصیه هایی مفید برای خوردن میوه از نظر طب اسلامی
گزارش تصاویر
نتایج وب
[PDF]بررسی توصیههای تغذیهای اسلام و پیامبر اعظم - مجله علمی ...
journal.rums.ac.ir/article-1-416-fa.pdf
توصیه های فراوانی در اسلام از جانب خداوند، پیامبر (ص) و ائمه طاهرین (ع)،. ایراد گردیده، هم چنین در کتب علوم پزشکی از کتب طب داخلی و قلب گرفته تا کتب بهداشت و تغذیه، بر رعایت اصول. تغذیه ای جهت حفظ .... پس اگر میوه آوردید، بشویید و بر شما باد خوردن کاهو، که .... مفید، سنتز ویتامین ها به ویژه گروه B، حفظ ذخایر پروتئینی.
تغذیه مناسب افراد مبتلا به آسم و روش های طبیعی درمان آن - هفت گنج
https://7ganj.ir/آشنایی-با-خوراکی-های-مفید-و-روشهای-درما/
۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - در این مقاله از 7 گنج ، تغذیه مناسب بیماران آسمی و نکات و توصیه های مهم طب .... به گفته کارشناسان طب سنتی خواب زیاد و مصرف میوه هایی با طبع سرد ...
داشتن فرزندی زیبا با طب سنتی/ زیبایی جنین در چه ماهی ...
www.imannews.com › سبک زندگی › بهداشت و سلامت
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - در مقاله زیر راهکارهایی که در دین و طب سنتی، اسلامی برای زیبا شدن فرزند بیان شده را از نظر ... تند غذا خوردن ( موجب ایجاد لک های صورت در مادر و فرزند)
پیمایش صفحه