سین راغفر، اقتصاددان اصلاح طلب، صبح امروز (پنجشنبه ۱۵ شهریور) در هفدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه رقابت‌های سیاسی موجب شد تا جام زهر به امام داده شود، تصریح کرد: امروز نیز در حال تدارک یک جام زهر دیگر به رهبری هستند تا مقاومت‌ها را در برابر مذاکره بشکنند.

وی ادامه داد: آن چه که اتفاق افتاده، چپاول مردم و زمینه سازی برای فروپاشی و کودتا است. من تأسف می‌خورم و نمی‌دانم دستگاه‌های امنیتی کجا هستند.

راغفر با بیان اینکه یک گروه نفوذی برای ضربه زدن به انقلاب به اقتصاد ورود کرده و با گزاره‌های غلط، ذهن مسئولان ما را پر کرده اند، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۹ تا حالا در اقتصاد رکود داریم و ۸ سال است که پوست مردم ما کنده شده است و افزایش دلار، کارت دعوت مستقیم برای شورش است.


وی ادامه داد: گفته می‌شود که در هیأت‌دولت آقای رییس جمهور می‌گوید با افزایش نرخ بلیط هواپیما مخالف است، اما چطور نرخ بلیط هواپیمایی که در اختیار خود دولت است افزایش می‌یابد؟ نه مثل اینکه عده‌ای با افزایش قیمت‌ها موافقند.

راغفر با بیان اینکه راه‌حل مسائل امروز کشور سیاسی است، تصریح کرد: ما نگران حمله نظامی نیستیم بلکه امروز نیازمند بازسازی اعتماد عمومی هستیم و این بازسازی نیز عزم سیاسی است.

وی با تاکید بر اینکه راه حل اساسی برای کشور داریم، گفت: باید ارز ثانوی در کشور تعطیل شود و قیمت آن برای سه الی چهار سال تثبیت و عرضه و تقاضای آن کنترل شود.

راغفر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما چیزی به اسم بانک خصوصی نداریم گفت: این‌ها زمینه‌ای می‌شود تا منابع عمومی که تاکنون خنثی بوده است فعال شود و همچنین به منابع دولت در بانک‌های دولتی بهره تعلق نمی‌گرفت حال این منابع در بانک‌های به اصطلاح خصوصی بهره تعلق می‌گیرد و این خود یکی از زمینه‌های رشد فساد در اقتصاد ایران است. 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: فساد‌های گسترده امروز در کشور همه سازمان یافته است و منشا اصلی تامین قاچاق در ایران بانک‌های خصوصی هستند. 

به گفته وی بانکی که ۲۰ الی ۲۲ درصد بهره می‌دهد باید ۳۰ الی ۳۶ درصد بهره بگیرد تا کارش راه بیفتد. هیچ فعالیت و کاری در کشور ما این اندازه سود را نخواهد داد به جز قاچاق؛ بنابراین قاچاق در ایران یک امر سازمان یافته شده و این سبب فعالیت پرسود نظام دلالی و سوداگری می‌شود. 

راغفر با اظهار تاسف از اینکه تولید در کشور یک فعالیت به شدت پرهزینه و پرریسک شده است، تصریح کرد: به همین دلیل امروز ما شاهد محجور ماندن تولید در کشور علی‌رغم وعده‌هایی که داده می‌شود هستیم. 

این اقتصاددان اصلاح‌طلب با بیان اینکه فساد محصول نابسامانی‌های متعدد دیگر است، گفت: منشا فساد نابسامانی‌هایی است که در کشور شکل گرفته است. 

وی به ایدئولوژی بعد از هشت سال جنگ تحمیلی در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از جنگ تفکر و ایدئولوژی در کشور حاکم شد و گزاره‌های غلطی را به تکرار در ذهن مسئولان نمایندگان مجلس، وزرا و مردم پایه‌ریزی کرد. 

به اعتقاد وی یکی از این گزاره‌های غلطی که بعد از هشت سال جنگ تحمیلی در ذهن مردم پایه‌ریزی شد این است که نقدینگی عامل تورم است. در حالی که ریشه نقدینگی اقتصاد دلالی و سفته‌بازی است. 

راغفر به رشد نقدینگی چند کشور توسعه یافته از جمله آلمان و ژاپن پرداخت و در همین زمینه گفت: نقدینگی در کشور‌هایی مثل آلمان و ژاپن ۲.۵ برابر تولید ناخالص داخلی است، اما تورم در این کشور‌ها یا حالت منفی دارد یا بین یک تا دو درصد است. 

اقتصاددان اصطلاح‌طلب به رشد نقدینگی در کشور‌های حوزه خلیج فارس اشاره و تصریح کرد: رشد نقدینگی در کشور‌های حوزه خلیج فارس ظرف ۱۰ سال ۳۵۰ درصد بوده است، اما پول ملی آن‌ها نیز رشد داشته بنابراین نقدینگی عامل تورم نیست. 

وی ادامه داد: در ایران، چون نقدینگی در دست مافیای قدرت و ثروت قرار دارد مساله به گونه دیگری است. امروز افرادی که از قدرت به خصوصی‌سازی پتروشیمی، فولاد، کارخانه‌های سیمان، آلومینیوم و ... دست یافتند مافیای قدرت و ثروت را در کشور شکل دادند و امروز حتی مساله تسخیر شدگی دولت مطرح است. 

راغفر با بیان اینکه دولت امروز در جیب مافیای قدرت و ثروت است بیان کرد: این باعث می‌شود که هرچه مافیای قدرت و ثروت تصمیم بگیرد همان اتفاق بیفتد. 

اقتصاددان اصطلاح‌طلب اضافه کرد: آنچه که امروز در کشور درمورد افزایش قیمت ارز می‌بینیم از این قاعده مستثنی نیست ارز در کشور نه تقاضایی دارد و نه بازاری، اما به دلیل سیاسی افزایش می‌یابد و در این سیاست‌زدگی چند عامل دخیل‌اند. 

وی به اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا درمورد نرخ دلار در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: آقای بولتون از آن سوی مرز برای ما خط و نشان می‌کشد که هنوز ما تحریم‌ها را اعمال نکردیم که دلار در ایران به ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان می‌رسد و البته همین خواسته ایشان را یک گروه برانداز در داخل اقتصاد ایران دنبال می‌کنند. 


به گفته وی نفوذ و جاسوسی فقط منحصر به دستگاه‌های امنیتی و سیاسی نیست بلکه در اقتصاد نیز نفوذ کرده‌اند و یکسال و اندی است که برخی از این روزنامه‌های وابسته مرتبا بر این طبل می‌کوبند که قیمت ارز باید به فلان هزار تومان برسد. 

وی رقابت‌های سیاسی را عامل دیگر افزایش نرخ ارز در ایران دانست و اظهار کرد: ظاهرا در کشور ما تنها مساله‌ای که موضوعیت ندارد اعتماد ملی است و البته کانون اصلی این بی‌اعتمادی در کشور نیز انتخابات ریاست جمهوری بود، در انتخابات ریاست جمهوری هر کسی دیگری را دزد خطاب می‌کرد و آخرش هم مشخص نشد که چه کسی دزد است.

منبع : نامه نیوز

دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود/تورم ۶۰ درصد - فردا
https://www.fardanews.com › سیاست › احزاب و تشکل‌ها
۸ ساعت پیش - دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود/تورم ۶۰ درصد. اقتصاددان اصلاح طلب با بیان اینکه رقابت‌های سیاسی موجب شد نا جام زهر به امام داده شود، تصریح کرد: امروز نیز ...
دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود/تورم ۶۰ درصد - کارگر آنلاین - شهرخبر
www.shahrekhabar.com/economic/153622458096975
۷ ساعت پیش - اقتصاددان اصلاح طلب با بیان اینکه رقابت‌های سیاسی موجب شد نا جام زهر به امام داده شود، تصریح کرد: امروز نیز در حال تدارک یک جام زهر دیگر به رهبری ...
تا پایان سال دلار به ۴۰ هزار تومان هم می رسد - بنکر
banker.ir/news/232626/تا-پایان-سال-دلار-به-۴۰-هزار-تومان-هم-می-رسد
۶ ساعت پیش - یک میلیون شغل پایدار از بین می‌رود تورم ۶۰ درصد می‌شود و آقایان حکم می‌کنند ... ادامه یابد ارز تا پایان سال ۴۰ هزار تومان است که نتیجه آن معلوم نیست.
بالاترین: دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود/تورم ۶۰ درصد
https://www.balatarin.com/permlink/2018/9/6/4917508
۶ ساعت پیش - اقتصاددان اصلاح طلب با بیان اینکه رقابت‌های سیاسی موجب شد نا جام زهر به امام داده شود، تصریح کرد: امروز نیز در حال تدارک یک جام زهر دیگر به رهبری ...
دلار 40 هزار تومان می شود/ تورم 60 درصد - اکو فارس | خبر فارسی
https://khabarfarsi.com/u/59129231
دلار 40 هزار تومان می شود/ تورم 60 درصد. اکوفارس: اقتصاددان اصلاح طلب با بیان اینکه رقابت های سیاسی موجب شد نا جام زهر به امام داده شود، تصریح کرد: امروز نیز در حال ...
دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود/تورم ۶۰ درصد
monitor.shafaqna.com/FA/AL/14262836
دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود/تورم ۶۰ درصد. اقتصاددان اصلاح طلب با بیان اینکه رقابت‌های سیاسی موجب شد نا جام زهر به امام داده شود، تصریح کرد: امروز نیز در حال تدارک یک ...
نرخ تورم و گرانی در 40 سال بعد از انقلاب و 82 سال گذشته از ...
eghtesadgardan.ir/.../نرخ-تورم-و-گرانی-در-40-سال-بعد-از-انقلاب-و-82-سال-گذشته-از...
مثال در بخش پاسخ به نظرات مخاطبان بسیار مشاهده می شود و توجه داشته باشید که سال ... نرخ تورم خردادماه 97 نیز به ۹.۴ درصد محاسبه شد و با افزایش ۴.۳ درصدی قیمت ها در ..... پیروزی انقلاب اسلامی روند صعودی داشت به طوری که در سال 60 نرخ 22.8 درصد را ..... آلمان غربی ۳۲ ریال ارزش داشت تا به امروز که دلار به سقف ۶ هزار تومان رسیده است.
دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود/تورم ۶۰ درصد - سرخط
www.sarkhat.com/fa/group/دلار-۴۰-هزار-تومان-می-شود-تورم-۶۰-درصد-whkocy/
اقتصاددان اصلاح طلب با بیان اینکه رقابت‌های سیاسی موجب شد نا جام زهر به امام داده شود، تصریح کرد: امروز نیز در حال تدارک یک جام زهر دیگر به رهبری هستند تا مقاومت‌ها ...
قیمت واقعی دلار چقدر است؟ - خبرآنلاین
https://www.khabaronline.ir/detail/728926/Economy/macroeconomics
۲۹ آبان ۱۳۹۶ - در سالهای گذشته نرخ تورم کاهش یافت اما قیمت ارز واقعی نشد. ... گروهی از کارشناسان معتقدند که قیمت واقعی دلار 5 هزار تومان است. .... برابر کردن دلار باعث میشه پول توی جیب من 75 درصد ارزشش رو از دست بدهد خب چه کسی ضرر منو میده؟
پست اعتراضی کی‌روش؛ حق با تو بود ژوزه!
livedata.ir/news/bartarinha/item/768311/پست-اعتراضی-کی‌روش-حق-با-تو-بود-ژوزه
۷ ساعت پیش - باورنکردنی است که یک شایعه رقت‌انگیز می‌تواند فراگیر شود بدون آنکه کسی آن را تأیید کرده باشد. ... دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود/تورم ۶۰ درصد.
جهرمی: اجازه افشاگری به منِ بچه نمی‌دهند
livedata.ir/news/bartarinha/item/768349/جهرمی-اجازه-افشاگری-به-منِ-بچه-نمی‌دهند
۷ ساعت پیش - کره‌شمالی تا پیش از ۲۰۲۱ خلع‌سلاح اتمی را انجام می‌دهد · افت ارزش ۲۲ ... حساب‌های ناقص پست بانک مسدود می‌شود ... دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود/تورم ۶۰ درصد.
۱۰ هزار تومان سال ۱۳۶۸ معادل چقدر پول امروز است؟ - خبرآنلاین
https://www.khabaronline.ir/detail/695491/Economy/macroeconomics
۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - قدرت خرید واقعی 10 هزار تومان در سال 1368 با 80 تومان در شرایط کنونی ... نرخ تورم از پس افزایش 21.5 درصدی این شاخص در سال 1390 به 30.5 ..... میشید قیمت تلویزیون با دلار 3800 تومن الان میشه 950 هزار تومن یعنی کمتر از حداقل حقوق کارگر .... کولر 24 هزار اوجنرال خریدم 80 هزارتومن 20 تومن نقد 60 تومن اقساط بقیه ...
اقتصاد ایران - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/اقتصاد_ایران
به گزارش صندوق بین‌المللی پول تورم ایران در سال ۲۰۱۱ بالاترین تورم منطقه خاورمیانه ... خروج سرمایه از ایران درست پیش و پس از انقلاب تا سال ۱۳۵۹ حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار بود. ... ادعا می‌شود که این رویداد، خسارتی در حدود ۵۰۰ میلیارد دلار بر اقتصاد ایران ... حذف شده (۶۰ درصد در سال ۱۳۹۰) به صورت نقدی به مردم پرداخت می‌شود و سایر درآمد ...
دستگیری صرافان بی‌اعتنایی محض به علم اقتصاد است | ...
https://www.dw.com/fa-ir/دستگیری-صرافان-بیاعتنایی-محض-به.../a-42603383
۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - نرخ برابری دلار در قیاس با تومان هفته گذشته به یک قدمی عبور از مرز ۵۰۰۰ ... هرگاه دولت اراده کند، می‌تواند با تزریق دلار به بازار ارز باعث کاهش بهای دلار ... نرخ تورم کشور بر اساس آمار بزک کرده دولتی نیز حدود ۱۰ درصد اعلام شده است. ... نرخ برابری دلار در ایران به ۴۹۵۰ تومان رسید و بهای سکه ظرف یک روز ۴۰ هزار تومان ...
اقتصاد ایران در انتظار انفجار یک بمب - فرارو
https://fararu.com/fa/news/350412/اقتصاد-ایران-در-انتظار-انفجار-یک-بمب
۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول مردم الان در نظام بانکی است، این می‌تواند نظام بانکی را به ... به نرخ دلار، بلوکه شدن ۶۰ درصد منابع نظام بانکی، کنترل مصنوعی تورم، هدایت ...
مردم تورم 60 درصدی را تحمل می‌کنند/ برداشت ایران از دریای ...
www.icana.ir/.../مردم-تورم-60-درصدی-را-تحمل-می‌کنند-برداشت-ایران-از-دریای-خزر-...
۶ شهریور ۱۳۹۷ - مردم تورم ۶۰ درصدی را تحمل می‌کنند/ برداشت ایران از دریای خزر صفر درصد است ... مطلب را قبول ندارید که در مدت 6 ماه ارز 3500تومانی به 10 هزار تومان تبدیل شود و ... کالا را از 25 میلیارد دلار در سال 92 به 12/5 میلیارد دلار رسانده است،اما بنده این .... شهرستان ۴۶ هزار نفری ثلاث باباجانی از داشتن پزشک متخصص محروم است ...
اعلام نرخ ویزیت پزشکان در سال جاری/حق بیمه هر خانوار؛ ۷ ...
https://www.isna.ir/.../اعلام-نرخ-ویزیت-پزشکان-در-سال-جاری-حق-بیمه-هر-خانوار-۷-در...
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - وی با بیان اینکه در ویزیت در سال ۹۷ رشد شش درصدی تعرفه‌ها را شاهد ... ۵۰۰ تومان، ویزیت متخصص ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان و ویزیت فوق تخصص ۴۷ هزار و .... بنابراین دولت اعلام کرده که تعرفه هتلینگ را به تورم نزدیک می‌کند، اما ... و دولتی نمی‌تواند با ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ تخت کار کند، بلکه میزان مناسب تخت ۲۰۰ الی ۴۰۰ تخت است.
ایران پس از ٣٥ سال حاکمیت جمهوری اسلامی، کجا ایستاده است - ...
https://www.radiofarda.com/a/f14_iran_in_islamic_era/25263396.html
۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - در این کارنامه، کاری به برخی وقایع فجیع و هولناک ٣٥ سال گذشته، مانند کشتار هزاران ... در سال ۲۰۱۲، در میان ۲۲۱ کشور جهان، تورم ایران در رتبه ۴ بوده است. ... اکنون بیش از ۶۰ میلیارد دلار از پول نفت ایران در گروی کشورهای دیگر، از جمله ... تومان است که با کل بودجه دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۲ برابری می‌کند؛ یعنی کمکی ...
نرخ طلا - سیاسی ، ورزشی، نرخ طلا ، ارز و بورس
sepnanews.ir/tag/علاقهمند/
«الن» پس از ۱۵ سال استندآپ اجرا می‌کند ... دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود/تورم ۶۰ درصد- آخرین اخبار اقتصادی ... مسابقات چالش نوآوری برگزار می شود- اخبار فناوری ...
افزایش ۷۰۰۰برابری قیمت دلار؟ – فکت‌نامه
https://factnameh.com/fact-checks/2018-02-16-dollar-iran-currency.html
ادعا: قیمت دلار از ابتدای انقلاب تاکنون ۷۰۰۰ برابر افزایش یافته است
ادعا توسط: مصطفی کواکبیان