بی اختیاری ادرار در زنان بیشتر از مردان است و مطالعات نشان می دهد که نیمی از زنان مسن به بی اختیاری ادرار مبتلا می شوند.

 

بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادرار یا از دست دادن کنترل مثانه یک مشکل ناامید کننده برای بسیاری از افراد است و امکان پیش بینی آن وجود ندارد می تواند کار و زندگی اجتماعی شما را تحت تاثیر قرار دهد. بی اختیاری ادرار در زنان بیشتر از مردان است و مطالعات نشان می دهد که نیمی از زنان مسن به بی اختیاری ادرار مبتلا می شوند.


بی اختیاری استرسی ادرار

بی اختیاری ادرار استرسی

علایم بی اختیاری استرسی ادرار، ادار کردن غیر منتظریه است که انواع مختلفی دارد. اگر در اثر خنده، سرفه، عطسه کردن، هل دادن  یا بلند کردن اجسام سنگین، نشت ادار دارید ممکن است دچار بی اختیاری استرسی شده بشید که رایج رین مشکل کنترل مثانه در زنان جوان است.


علت بی اختیاری استرسی ادرار

علت بی اختیاری ادار استرسی

بی اختیاری استرسی زمانی اتفاق می افتد که عضلات و بافت اطراف مثانه ضعیف شده باشند. هنگامی که فشار بیشتری روی مثانه وارد می شود دهانه آن بسته نمانده و منجر به نشت ادرار می شود. فشار ناشی از سرفه یا خنده هم ممکن است منجر به نشت ادرار شود. علت ضعیف شدن عضلات ممکنن است به دلیل فشار بیش از حد ورزش، آسیب ورزشی، بارداری یا زایمان باشد.

علایم بی اختیاری ادرار اضطراری

علت بی اختیاری ادرار اضطراری

اگر اغلب اوقات مجبور می شوید به سرعت دستشویی بروید ولی قبل از رسیدن مثانه تان خالی می شود ممک است دچار بی اختیاری اضطراری باشید. این اضطرار ممکن است به دلیل شنیدن صدای آب یا نوشیدن باشید یا بی دلیل رخ دهد. در این نوع بی اختیاری حجم زیادی ادرار بی اختیار از شما خارج می شود و حتی ممکن است با وجود خالی بودن تقریبی مثانه هم این اتفاق برایتان بیوفتد.


علت بی اختیاری ادرار اضطراری

بی اختیاری ادرار اضطراری

این مشکل می تواند ناشی از اسپاسم عضلات مثانه باشد که به دلیل آسیب عصبی یا عضلانی ایجاد می شود.در برخی موارد سکته مغزی، عفونت یا التهاب مثانه می تواند علت این مشکل باشد.


مثانه بیش فعال

مثانه بیش فعال

اگر مثانه بیش فعال داشته باشید نیاز به ادرار مکرر و ناگهانی دارید. ولی هر کسی مثانه بیش فعال دارد مبتلا به بی اخیاری نیست. بسیاری از زنان توانایی نگه داشتن خود تا رسیدن به دستشویی را دارند و مشکل اصلی آن ها به جای نشت ادارد، نیاز دائمی به دستشویی رفتن است.


داروهایی که بی اختیاری ادرار را بدتر می کند

دارو

 برخی از داروهای فشار خون می تواند باعث ریلکس شدن عضلات مثانه شده و بی اختیاری استرسی ایجاد کند. برخی از انواع داروهای ضد افسردگی می توانند علایم بی اختیاری را بدتر کند. دیورتیک ها هم مشکل شما را بدتر می کنند.


مشکلات احساسی بی اختیاری ادرار

دستشویی

بی اختیاری ادرار خطرناک نیست ولی می تواند اعتماد به نفس شما را پایین بیاورد. مطالعات نشان داده است زنان مبتلا به بی اختیاری ادرار اعتماد به نفس پایین تری داشته در زندگی جنسی کمتر فعال بوده و بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند. ولی باید بدانید لازم نیست با این مشکل دست و پنجه نرم کنید و بی اختیاری را می توانید مدیریت یا حتی درمان کنید.


تشخیص بی اختیاری ادرار

آزمایش ادرار

در گام اول باید نوع بی اختیاری ادرارتان را تشخیص دهید. پزشک شما در مورد سوایق بیماری ها از شما سوال پرسیده و برای تشخیص عفونت ادراری برای شما آزمایش ادرار می نویسد. ممکن است از شما بخواد سرفه کنید تا بتواند بی اختیاری استرسی را تشخیص دهد یا شاید بخواهد نوع و میزان نوشیدنی هایی که مصرف می کنید و زمان نشت ادرارتان را برای مدتی در یک دفترچه یادداشت کنید.


آزمایشان لازم برای تشخیص بی اختیاری ادرار

آزمایش بی اختیاری ادرار

سونوگرافی می تواند تغییرات مثانه و مجاری ادراری را هنگام سرفه کردن یا ادرار کردن نشان دهد. آزمایش پد نشان می دهد که میزان ادرار روزانه شما چقدر است. تست استرسی مثانه برای تشخیص بی اختیاری استرسی ادرار بررسی می شود. سیستومتری فشار مثانه را اندازه گیری می کند و در نهایت MRI ( مثل تصویر بالا ) می تواند مشکلاتی که در سایر آزمایش ها دیده نمی شود را مشخص کنید.


مدیریت بی اختیاری خفیف ادرار

نوشیدن چای

بسیاری از زنان مبتلا به بی اخیاری خفیف ادرار می توانند با کم کردن نوشیدن، نشت ادار را متوقف کنند. سعی کنید لیوان خود را تا نصفه پر کید و از نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای بپرهیزید. روش دیگر این است که هر 2 تا 4 ساعت حتی اگر نیازی به دستشویی رفتن نداشته باشید، مثانه را خالی نید.


تمرینات کگل

تمرینات کگل

از آن جا که علت بی اختیاری استرسی ضعف عضلات کف لگن است باید آن ها را تقویت کنید. شما می توانید با تمرینات کگل این کار را انجام دهید. عضلات کف لگن که در دو  طرف واژن قرار گرفته را منقبض کرده و 10 ثانیه نگه دارید. هر روز 3 یا 4 ست این ورزش را تکرار کنید. با قوی تر شدن عضلات کف لگن بی اختیاری ادرار شما هم کمتر می شود. برای پیدا کردن عضلات یکه باید منقبض کنید یک بار ادرار خود را متوقف کنید تا متوجه محل عضلات بشوید. البته این کار را تکرار نکنید چون منجر به عفونت خواهد شد.

بیشتر بدانید : ورزشی برای بی اختیاری ادرار


بیوفیدبک

بیوفیدبک

بیوفیدبک روشی است که اطلاعات در مورد زمان واقعی فعالیت مثانه و عضلات کف لگن را می دهد و با یادگیری این عملکرد می توانید بهتر آن ها را کنترل کنید. شما می توانید از بیوفیدبک به همراه ورزش کگل استفاده کنید


پساری

پساری

زمانی که تغییر شیوه زندگی کمکی به شما نکند پزشک برای بی اختیاری استرسی از وسیله ای به نام پساری pessary کمک می گیرد. این وسیله در واژن قرار گرفته تا جلوی نشت را بگیرد و می توانید از آن به صورت دائم یا در موارد خاص مثل ورزش سنگین استفاده کنید.


تمرین مثانه

تمرین مثانه

شما نموداری از زمان دستشویی رفتن و نشت ادار تهیه می کنید. پس از مطالعه الگوها می توانید قبل از این که نشت اتفاق بیوفتد از آن پیشگیری کنید و بتدریج زمان دستشویی رفتن خود را طولانی تر کنید.


داروهای بی اختیاری ادرار

دارو

پزشکان اغل از داروهای آنتی کولینرژیک anticholinergic  استفاده می کنند. این داروها برخی از  اعصاب مثانه را مسدود می کنند.  روش دیگر تزریق بوتاکس به عضله مثانه است که باعث می شود مدت بیشتری ادرار را در خود نگه دارد که هر 8 تا 9 ماه باید تکرار شود.


سایر درمان ها

علل بی اختیاری ادرار در زنان

اگر هنوز هم مشکل داشته باشید پزشک گزینه های دیگری پیشنهاد می کند. برای بی اختیاری ادرار اضطراری وسیله ای وجود دارد که اعصاب نزدیک به مثانه را تحریک می کند و سیگنال های الکتریکی و اسپاسم های مثانه را کنترل می نماید یا می توانید از روش های جراحی کنترل شده برای درمان استفاده نمایید.


محصولات بی اختیاری ادرار

پوشک بزرگسال

محصولات مخصوص بی اختیاری ادرار از قبیل پدهای باریک بهداشتی، پوشک بزرگسالان،لباس زیر پلاستیکی هستند که می توانند کمک کنند احساس بهتری داشته باشید. استفاده از ملافه یا تشک های پلاستیکی هنگام خواب هم برای شما مفید است.


جلوگیری از بی اختیاری ادرار

سیگار کشیدن

با انجام روزانه تمرینات کگل می توانید خطر بی اختیاری را کاهش دهید. ترک سیگار می تواند سرفه های مزمن و در نتیجه نشت ادرار را کاهش دهد.


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ


بی اختیاری ادرار در زنان و درمان آن - بیتوته

www.beytoote.com/health/hygiene-lady/urinary2-incontinence-women.html

بی اختیاری ادرار در زنان و درمان آن بی اختیاری در اثر فشار اگر در هنگام خندیدن، سرفه کردن، عطسه زدن و یا بلند کردن جسم سنگینی، ناگهان یک قطره ادرار از شما بیرون ...

بی اختیاری ادرار در زنان: علت و درمان - متخصص اورولوژی:دکتر ...

https://drnamdari.com/بی-اختیاری-ادرار-در-زنان-علت-و-درمان/

بی اختیاری ادرار در زنان چیست؟ چه علت و انواعی دارد؟ تشخیص و درمان بی اختیاری ادرار برای کنترل ادرار در زنان چگونه انجام میشود؟

درمان بی اختیاری ادرار در زنان، رد خور نداره! - نی نی بان

https://niniban.com/fa/news/140519/درمان-بی-اختیاری-ادرار-در-زنان-رد-خور-نداره

۱ مرداد ۱۳۹۷ - اگر در هنگام خندیدن، عطسه زدن و یا بلند کردن جسم سنگینی، ناگهان یک قطره ادرار از شما بیرون آید، نشان می دهد شما دچار بی اختیاری ادرار شده اید.

بی اختیاری؛ زنگ خطر بیماری ‌ها - تبیان

https://article.tebyan.net › ... › انواع بیماری ها و درمان آنها › بیماری‌های دستگاه ادراری

۴ بهمن ۱۳۸۸ - بی‌اختیاری ادراری در زنان مسئله ‌ای است که میلیون ‌ها زن در جهان به آن مبتلا هستند و ... دکتر وحیدی درخصوص، علل بی ‌اختیاری ادراری گفت: اغلب ضعف ...

علل بی اختیاری ادراری کدامند؟ - تبیان

https://article.tebyan.net › ... › انواع بیماری ها و درمان آنها › بیماری‌های دستگاه ادراری

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - علل بی اختیاری ادرار موقتی عبارتند از: - الکل : الکل ادرارآور ... زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بی اختیاری ادراری قرار دارند. شرایطی مانند ...

دلایل بی اختیاری ادرار در زنان و درمان آن - مجله پزشکی دکتر ...

https://www.hidoctor.ir/303556_دلایل-بی-اختیاری-ادرار-در-زنان-و-درمان-آ.html/

۲۹ دی ۱۳۹۶ - در این مقاله علل بی اختیاری ادرار در زنان و راه های درمان آن را گردآوری کرده ایم. توصیه می کنیم که این مقاله را از دست ندهید و حتما آن را مطالعه کنید.

روشی مؤثر برای درمان بی‌اختیاری ادرار - پارسینه

https://www.parsine.com › صفحه نخست › سلامت

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - یک متخصص فیزیوتراپی گفت: فیزیوتراپی، روشی مؤثر در درمان بی‌اختیاری ادرار زنان است و با استفاده از آن می‌توان عضلات کف لگن را تقویت ...

علل و روشهای درمان بی اختیاری ادرار در زنان - دکتر شهریار ...

https://drshnategh.com › مثانه › علل و روشهای درمان بی اختیاری ادرار در زنان

۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - بی اختیاری ادرار در زنان حالتی است که در آن، افزایش فشار داخل شکم که توسط شرایطی مثل تحمل وزن، خنده، سرفه و عطسه ایجاد میشود، باعث شده فشار ...

علل بی‌اختیاری ادراری و راهکارهای درمان آن - عصرایران

www.asriran.com/fa/news/217352/علل-بی‌اختیاری-ادراری-و-راهکارهای-درمان-آن

وی درخصوص بی اختیاری ادرار حقیقی بیان داشت: این نوع بیماری در زنان به علت دستکاری مجاری ادرار ایجاد می شود و ارتباط غیر طبیعی مثانه و واژن و یا مثانه و مقعد ...

مفاهیم: بی‌اختیاری ادرار در زنان چیست؟ - همشهری آنلاین

www.hamshahrionline.ir/news/175965/مفاهیم-بی-اختیاری-ادرار-در-زنان-چیست

۱۶ تیر ۱۳۹۱ - همشهری آنلاین – زهره بانی: بی‌اختیاری ادرار یکی از مشکلات رایج به خصوص در زنان میانسال است به طوری که آمار شیوع آن را تا حدود 60 در صد اعلام ...

جستجوهای مربوط به علل بی اختیاری ادرار در زنان

درمان گیاهی بی اختیاری ادرار در زنان


درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان


درمان بی اختیاری ادرار در مردان


درمان گیاهی بی اختیاری ادرار در مردان


بی اختیاری ادرار در خواب


درمان بی اختیاری ادرار دکتر خیراندیش


قرص بی اختیاری ادرار


بی اختیاری ادرار در کودکان

دلیل مشکل بی اختیاری ادرار در خانم ها چیست؟ - نمناک

namnak.com/بی-اختیاری-ادرار.p41422

 رتبه: ۵ - ‏۲ رأی

بی اختیاری ادرار و درگیری زنان با مشکل بی اختیاری ادرار و بیماری فراگیر و رفع و درمان آن را در نمناک بخوانید.

در مورد بی اختیاری ادراری در خانمها چه می دانید | دکتر حسین کرمی

https://drkarami.com › ... › در مورد بی اختیاری ادراری در خانمها چه می دانید

۲۰ آذر ۱۳۹۶ - علل بی اختیاری ادراری اغلب ضعف عضلات کف لگن به علت حاملگی متعدد،زایمان های دشوار و یا یائسگی می باشد.علت های دیگر چون عفونت های ادراری و ...

[PDF]بررسی شیوع و عوامل مرتبط با بی‌اختیاری ادراری استرسی ...

jssu.ssu.ac.ir/article-1-3584-fa.pdf

مقدمه: بی اختیاری ادراری یک رخداد شایع در دوران حاملگی است که موجب مختل شدن کیفیت زندگی زنان و صرف هزینه های. زیادی برای درمان می شود، با توجه به عدم انجام مطالعه ...

بی‌اختیاری ادرار - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/wiki/بی‌اختیاری_ادرار

بی‌اختیاری ادرار می‌تواند عامل مهمی در کاهش کیفیت زندگی به‌شمار رود. ... بی‌اختیاری استرسی (آناتومیک): این نوع بیماری بیشتر در زنان (بخصوص پس از زایمانهای ...

درمان 17 مورد بی اختیاری ادرار در زنان با روش IVS

www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=87330

توسط مجیبیان مهدیه - ‏مقالات مرتبط

زمینه و هدف: بی اختیاری ادراری مساله بسیار شایعی است که کیفیت زندگی میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. بی اختیاری ادراری استرسی ...

درمان بی اختیاری ادرار با لیزر واژن - LinkedIn

https://www.linkedin.com/pulse/درمان-بی-اختیاری-ادرار-با-لیزر-واژن-azita-saffarzadeh

۲۵ دی ۱۳۹۵ - بی‌اختیاری ادرار موضوع ناخوشایندی است که باعث خروج بی‌ اختیار ادرار از زنان می‌شود. خانم‌هایی که درگیر بی‌اختیاری ادرار هستند، ناچارند از پد، حلقه ...

بی‌اختیاری استرسی ادراری زنان و راه‌کارهای پیشگیری آن از ...

journals.sbmu.ac.ir › خانه › دوره 8, شماره 26 (1395) › تبرایی

توسط ملیحه تبرایی - ‏مقالات مرتبط

روش: با مطالعه کتابخانه‌ای، علل ایجاد بی‌اختیاری استرسی ادراری زنان و راه‌های پیشگیری از آن در منابع و مقالات طب آلوپاتی و ارتباط علل مذکور با مکانیسم‌های ایجاد این ...

بی‌اختیاری ادرار در زنان / 216128 - ویستا

vista.ir/article/216128/بی‌اختیاری-ادرار-در-زنان

۲۶ دی ۱۳۸۴ - بی‌اختیاری ادرار در زنان، معمولاً به دلیل نقص عملکرد عضلاتی که به نگهداری ... علل بی‌اختیاری ادرار ... بی‌اختیاری ادرار لبریزی در زنان شایع نیست.

درمان بی اختیاری ادرار در طب سنتی | ستاره

https://setare.com/fa/news/11543/درمان-بی-اختیاری-ادرار-در-طب-سنتی

۲۴ دی ۱۳۹۶ - بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات شایع در سنین کهن‌سالی است. ... بی اختیاری در دفع ادرار وضعیت شایعی است که اغلب زنان و مردان به ویژه زنان در ...

درمان بی اختیاری ادرار | لیزر ژولیت | جراحی زیبایی واژن | - ...

www.drshayanfar.com/درمان-بی-اختیاری-ادرار/

بی اختیاری ادرار دفع غیر ارادی ادرار است و یکی از 10 مشکل طبی شایعتر در ایالات ... در هنگام معاینه متخصص زنان باید این اصل را بداند که بیمار چه مشکلاتی را در ...

جستجوهای مربوط به علل بی اختیاری ادرار در زنان

درمان گیاهی بی اختیاری ادرار در زنان


درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان


درمان بی اختیاری ادرار در مردان


درمان گیاهی بی اختیاری ادرار در مردان


بی اختیاری ادرار در خواب


درمان بی اختیاری ادرار دکتر خیراندیش


قرص بی اختیاری ادرار


بی اختیاری ادرار در کودکان