اخبار,اخبار علمی

ناسا اخیرا در شبکه اجتماعی خود یک ویدئوی جالب از نور فروسرخ غیرعادی اطراف یک ستاره نوترونی منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، "تلسکوپ فضایی هابل" ناسا اخیرا یک نور فروسرخ غیرعادی که در نزدیکی یک "ستاره نوترونی"(neutron star) وجود دارد را شناسایی کرده است.

 

یک ستاره نوترونی هسته فروپاشی‌شده یک ستاره بزرگ است که پیش از فروپاشی جرم آن در مجموع بین ۱۰ تا ۲۹ جرم خورشیدی بوده‌ است. ستاره‌های نوترونی کوچکترین و متراکم‌ترین ستارگانی هستند که تاکنون شناخته شده‌اند.

 

این تصویر که یکی از رخدادهای نادر به شمار می‌آید و تاکنون هرگز دیده نشده است می‌تواند دو توضیح احتمالی داشته باشد: احتمال نخست این است که یک قرص گرد و غبار در اطراف این ستاره نوترونی وجود دارد و دیگر اینکه یک باد پر انرژی از اطراف این ستاره عبور کرده و به گاز فضای بین ستاره‌ای که این ستاره نوترونی در آنجا قرار دارد، برخورد کرده است.

 

این انیمیشن یک ستاره نوترونی با یک قرص گرد و غبار را نشان می‌دهد که نور فروسرخ اطراف آن نیز توسط هابل شناسایی و ثبت شده است. در این تصویر قرص گرد و غبار به طور واضح مشخص نیست اما یکی از فرضیه‌ها این است که هاله اطراف ستاره نوترونی ساختاری همانند یک قرص را دارد که این قرص  ۱۸ میلیارد مایل با این ستاره فاصله دارد.

 

اگرچه ستاره‌های نوترونی به طور کلی در گروه انتشارات رادیویی قوی مانند اشعه ایکس قرار می‌گیرند اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که با مطالعه نور فروسرخ نیز می‌توان اطلاعات جدید و جالبی درباره ستاره‌های نوترونی بدست آورد. ستاره‌های نوترونی به نام "تپ اختر"(pulsars) نیز شناخته می‌شوند.

 

تپ‌اخترها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز  پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هسته ستاره منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و  چگالی بسیار بالایی دارند. 

 

ناسا در انتهای خبر خود نوشت: ستاره شناسان با استفاده از "تلسکوپ فضایی جیمز وب"(James Webb Space Telescope) نیز قادر خواهند بود تا با مطالعه این داده‌ها نور فروسرخ اطراف ستاره‌های نوترونی را مورد بررسی قرار دهند.

 

منبع : بیتوته



نور عجیب اطراف یک ستاره نوترونی+فیلم - ایسنا

https://www.isna.ir/news/97063014732/نور-عجیب-اطراف-یک-ستاره-نوترونی-فیلم

۱ ساعت پیش - ناسا اخیرا در شبکه اجتماعی خود یک ویدئوی جالب از نور فروسرخ غیرعادی اطراف یک ستاره نوترونی منتشر کرده است. ... عکس روز ناسا ... نخست این است که یک قرص گرد و غبار در اطراف این ستاره نوترونی وجود دارد و دیگر اینکه یک باد ...

نور عجیب اطراف یک ستاره نوترونی+فیلم | ناسا اخیرا در ...

www.ghatreh.com/news/nn44396158/نور-عجیب-اطراف-ستاره-نوترونی-فیلم

۲ ساعت پیش - ناسا اخیرا در شبکه اجتماعی خود یک ویدئوی جالب از نور فروسرخ غیرعادی اطراف یک ... مهران مدیری و محمدرضا گلزار در یک فیلم | نخستین عکس دو ستاره در رحمان 1400 ... قیمت روز طلا و ارز ... نور عجیب اطراف یک ستاره نوترونی+فیلم.

نور عجیب اطراف یک ستاره نوترونی+فیلم - kodoom.com - ...

https://news.kodoom.com/health.../نور-عجیب-اطراف-یک-ستاره-نوترونی/.../7476297/

تلسکوپ فضایی هابل ناسا اخیرا یک نور فروسرخ غیرعادی که در نزدیکی یک ستاره نوترونی (neutron star) وجود دارد را شناسایی کرده است. یک ستاره نوترونی هسته ...

آخرین خبر | عکس روز ناسا/ یک ستاره نوترونی که در حال خنک ...

akharinkhabar.ir/science/3441145

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - در اطراف این منبع بقایای ابرنواختر ذات الکرسی آ (Cas A) وجود دارد که ۱۱ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد.نور این ابرنواختر که حاصل انفجار مرگبار یک ستارۀ پرجرم است، برای. ... عکس روز ناسا/ یک ستاره نوترونی که در حال خنک شدن است ... نتایج چاندرا اولین شواهد مشاهده ای از ماده عجیب و غریب نوترونی ارائه می دهد.

عکس روز ناسا نور عجیب اطراف یک ستاره نوترونی+فیلم - ...

www.8tag.ir/.../5162140921204884126-15928461398727174414?...عکس-روز-ناسا-...

عکس روز ناسا نور عجیب اطراف یک ستار. عکس روز ناسا نور عجیب اطراف یک ستاره نوترونی+فیلم... فیلم/ خروج عجیب یک خرس از خودرو... در عزای خون خدا؛ فیلم/ در روز ...

تصاویر روز ناسا از پدیده‌های فضایی - آفتاب

aftabnews.ir/fa/news/492358/تصاویر-روز-ناسا-از-پدیده‌های-فضایی

۸ آذر ۱۳۹۶ - سازمان فضایی آمریکا(ناسا) چند تصویر از پدیده‌های مختلف فضایی را ... نور تولید می‌کند و در پس خود یک هستهٔ کوچک نوترونی به جای می‌گذارد. ... نواحی روشن از گاز یونیده، نه تنها کنار ستارگان تازه متولد شده، بلکه اطراف ستاره‌هایی که ... سحابی سیاره‌ نما عبارت است از یک پوسته گازی به دور یک ستاره آبی داغ و کوچک.

#چاندرا Instagram tag - instahu.com

www.instahu.com/tag/چاندرا

Instagram photos and videos for tag #چاندرا - instahu.com. ... نور مرئی این سامانه دوتایی با #غول_قرمز رنگ احاطه شده که خود یک ستارۀ متغیر .... اندازه‌گیری‌های طولانی مدت، دوره فعالیت پرتو ایکس را در اطراف سیاره‌های ای و بی ... ستاره های نوترونی مانند این را تلسکوپ چاندرا کشف می کند. .... تصویر نجومی روز #ناسا : خرچنگ فضایی .

سایت نجوم ایران

www.noojum.com/

سایت نجوم ایران (مرکز اطلاع رسانی اخبار رسمی نجومی، ستاره شناسی، هوافضا، آسمان ... 10 عکس برتر زمین از فضا ... ماورای نور. رصدخانه اشعه ایکس Chandra در ارتفاع بسیار بالای زمین در چرخش است و با ... خرید یک تلسکوپ بزرگترین تصمیم بک اخترشاس آماتور به شمار می آید. ... در یکی از خبرهای اخیر ناسا درباره اش چنین آمده: ((.

کشف رویدادی عجیب در یک ستاره نوترونی | وب سایت علمی ...

https://bigbangpage.com/astronomy/کشف-رویدادی-عجیب-در-یک-ستاره-نوترونی/

 رتبه: ۴٫۹ - ‏۱۲ رأی

۹ خرداد ۱۳۹۲ - ستاره شناسان با کمک تلسکوپ پرتو ایکس سویفت ناسا یک ستاره ی ... این کاهش سرعت درست عکس واقعه مشاهده شده در مورد ستاره های نوترونی است.

وارد نشده: نور

نمایش عظمت جهان هستی در 6 عکس - اقتصاد آنلاین

www.eghtesadonline.com/بخش-عمومی-30/279174-نمایش-عظمت-جهان-هستی-در-عکس

۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - 1. آسیب طوفان عظیم گرد و غبار در مریخ به کاوشگر "فرصت" ناسا ... دانشمندان سه جرم عجیب را در نزدیکی "کمان A*"(Sagittarius A*) یافتند. ... اخترشناسان چند دهه است که در پی کشف منشأ این نور مایکروویو هستند. ... ستاره‌شناسان، سه سیاره کوچک را شناسایی کرده‌اند که در اطراف یک ستاره چهار میلیون ساله موسوم به " HD ...

سایت نجوم ایران ( مرکز اطلاع رسانی اخبار رسمی نجومی، ستاره ...

www.noojum.com/learn/167-1386.html?start=121

ناسا طرح جدید خود موسوم به "دفتر کاوشگر های انشتین" را برای مطالعه ی عجیب ترین ... گرچه می دانیم که اغلب کهکشان ها می بایست هاله تاریکی در اطراف خود داشته باشند .... زمین ، تاثیرات فیزیولوژی در چشم انسان ، تاثیر نور و حتی دلایل روانشناختی . .... می کند، این پدیده فقط در سیاهچاله ها رخ می دهد اما این بار در یک ستاره نوترونی حادث.

ناسا موفق به کشف عجیب‌ترین ستاره نوترونیِ تاریخ شد - ...

https://click.ir › اخبار تکنولوژی

۲۲ شهریور ۱۳۹۵ - ناسا موفق به کشف عجیب‌ترین ستاره نوترونیِ تاریخ شد ... این تابش‌های عجیب بسیار شبیه به تابش های منتشر شده از یک مگنتار بودند؛ ستاره‌ای ... پیشین، یک روز به راز عجیب ۱E 1613 پی خواهیم برد، پس بهتر است تا آن روز از ...

وارد نشده: نور ‏اطراف

3

https://www.khabaronline.ir/(X(1)S(cz3so33ncwulkeÃâ„¢Â3⁄4tun0xqy5mg))/.../ناسا/...

فیزیک‌دانان، سردرگم از رفتار عجیب منشأ آخرین موج گرانشی ... گامای مردادماه گذشته که در پی برخورد دو ستاره نوترونی به یکدیگر شکل گرفت و ... این پدیده به زمین‌تاب معروف است و حاصل بازتاب نور خورشید از سطح زمین به روی ... عکس | تصویر نجومی روز ناسا: زایشگاه ستارگان در ابر ماژلانی بزرگ ... عکس | تمام عالم در یک قاب کوچک.

#تپ_اختر - Hash Tags - Deskgram

https://deskgram.net/explore/tags/تپ_اختر

در مرکز این سحابی، یک پالسار (تپ‌اختر) وجود دارد: یک ستاره نوترونی که به اندازه ... کلیپ دیدنی درباره ترک نور از زادگاهش، برای درک مسافت سال نوری . ... جاذبه یک تپ اختر، مواد همدم خودش را می‌کشد و در یک صفحه در اطراف خود قرار می‌دهد. ... منبع: مرکز پروازهای فضایی گادرد# ناسا (NASA Goddard Space Flight Centre)@nasagoddard .

۸ تا از عجیب‌ترین‌ها در کیهان! | عجیب‌ترین

https://www.ajibtarin.com/strange-space/5086/عجیب-کیهان/

 رتبه: ۳٫۹ - ‏۸۵ رأی

۲۳ آبان ۱۳۹۶ - برای یک ستاره پایدار از نظر تئوری، حد بالای این دما معادل ۶ میلیارد کلوین ... هر روز یک یا دو مورد از این تلالوهای کوتاه مدت پر انرژی توسط ... در سال ۲۰۰۹ مدارگرد اکتشافی ناسا دهانه‌ای را در نزدیکی قطب جنوب ماه .... این جرم عجیب در کمال شگفتی جرمی ۲۵۰ برابر جرم خورشید دارد که .... عکس کاور تماشای ستارگان از فضا.

انفجار 2 ستاره نوترونی پس از برخورد+فیلم | رکنا

https://www.rokna.net/بخش.../317860-انفجار-ستاره-نوترونی-پس-از-برخورد-فیلم

۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ناسا اعلام کرده است که برخورد این دو ستاره نوترونی را در تاریخ 17 اوت با استفاده از ... پس از انفجار یک ابرنواختر ممکن است به خاطر فشار بسیار زیاد حاصل از ... نکته قابل توجه این است که 1.7 ثانیه قبل از رصد اولین نور از سوی ... این کشف تلسکوپ‌های اطراف جهان را برای ثبت جزییات ادغام دو ستاره ... + فیلم و عکس ...

[PDF]مریــــخ - کافه آسترو

https://www.cafeastro.net/news/media/download/35

همچنــین عـکاســـان نجـومــی می توانـنــد عکــس های خــود را از طریـق همــین آدرس ها ارسال کنند. ... ستاره شناسـان یـک سـتاره عجیـب کشـف کرده انـد کـه نـه یـک بـار، بلکـه دو بـار بـه ابرنواخـر تبدیـل شـده ... نور یک ابرنواخر عادی در طی ۱۰۰ روز کم می شود. ... امتیاز تصویر: ناسا ..... PSR J0737_3039، یــک سیســتم دوتایــی ســتاره ی نوترونــی.

Images about #سحابی on Instagram - Pikbee

https://www.pikbee.com/tag/سحابی

سیاهچاله‌ها قابل رویت نیستند، زمانیکه یک ستاره به افق رویداد آنها وارد می‌شود تمام ... در محیط اطراف خود به وجود می‌آورند که مواد موجود در آن حوالی را حرکت داده و اشکالی عجیب و .... اولین بار در سال ١٠٥٤ ستارشناسان چینی یک ابرنواختر پر نور را در آسمان دیدند و بعدا ..... تصویر نجومی روز ناسا (به صورت خلاصه): بوم نقاشی کیهانی #astronomy ...

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران > اخبار > اخبار علمی

www.sactehran.ir/Default.aspx?tabid=106&articleType=CategoryView...1...

کاسینی تصویر نمای نزدیک نهایی قمر عجیب هایپریون را فرستاد ... مگنتار(نوعی ستاره نوترونی با میدان مغناطیسی قوی) نزدیک سیاهچاله بسیار پرجرم باعث ... این نقشه به روز شده فرایندی است که طی آن کاوشگر بهرام ناسا، فرصت، در حال رفتن به ... در این عکس شراره خورشیدی به صورت یک نور درخشان در سمت چپ خورشید دیده می شود.