چندی قبل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد «مروارید خلیج فارس» به ثبت جهانی رسیده است. مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ثبت جهانی “خلیج فارس” در سازمان جهانی مالکیت معنوی گفت: این ثبت از نوع ثبت جغرافیایی است و با ثبت این حوزه در یونسکو که بیشتر تاکید بر جنبه‌های فرهنگی دارد، متفاوت است.

مهندس سیدمهدی میر صالحی در گفت‌وگی با بیان اینکه “خلیج فارس” با پیشوند “مروارید” به ثبت رسیده است، افزود: در سازمان جهانی مالکیت معنوی (World Intellectual Property Organization) یا WIPO انواع ثبت وجود دارد که در این اقدام ما نام خلیج‌فارس را به ثبت “نشان جغرافیایی و حمایت از اسامی مبدا” رساندیم.

وی با بیان اینکه این نوع ثبت از نوع ثبت “جغرافیایی” است، خاطرنشان کرد: موضوع خلیج‌فارس یک موضوع سیاسی است که بحث‌های بسیاری برای آن وجود دارد، ضمن آنکه کشورهای مختلف ادعاهایی در این حوزه دارند که کاملا بی‌اساس است.

میرصالحی با تاکید بر اینکه امروزه خلیج فارس دارای ابعاد سیاسی گسترده‌ای است، اظهار کرد: برای ثبت جهانی “خلیج فارس” لازم بود تا فارغ از فضای سیاسی اقدام می‌کردیم، از این رو بررسی کردیم که چه محصولی در داخل خلیج‌فارس موجود است.

وی با اشاره به صید مروارید از خلیج‌فارس، خاطر نشان کرد: از این رو در این اقدام تصمیم گرفته شد تا مروارید همراه با نام خلیج‌فارس به ثبت برسد.

مدیر کل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در این ثبت محصول با منطقه جغرافیا به ثبت رسید، یادآور شد: این امر نشان می‌دهد این محصول منتسب به این منطقه است. به عنوان مثال زعفران زمانی به ثبت می‌رسد که حوزه جغرافیایی آن مشخص شود؛ چراکه نوع ثبت به گونه‌ای است که باید منطقه جغرافیایی مشخص باشد و آن محصول با آن منطقه به خصوص ثبت می‌شود.

میرصالحی در پاسخ به این سوال که این نوع ثبت چه مزایایی دارد، توضیح داد: این امتیاز را دارد که موضوع “خلیج‌فارس” را سیاست‌زدایی کنیم و خارج از فضای سیاسی به ثبت برسانیم.

وی با اشاره به اقدامات سازمان میراث فرهنگی برای ثبت “خلیج فارس” در یونسکو، اظهار کرد:سازمان میراث فرهنگی “خلیج‌فارس” را در یونسکو به ثبت می‌رساند که این سازمان بیشتر بعد فرهنگی را مد نظر دارد، ولی ثبت در “وایپو” بیشتر از بعد اقتصادی و تجاری بوده و نوع ثبت ما نیز از نوع “منطقه‌ای” بوده است.

میرصالحی با بیان اینکه ثبت آثار تاریخی بار فرهنگی دارد، گفت: من عضو کمیته ملی یونسکو نیز هستم و ثبت خلیج فارس در یونسکو تاکنون نهایی نشده است.

وی درباره اینکه آیا می‌توان یک منطقه را در دو نهاد بین‌المللی به ثبت رساند، افزود: این امکان وجود دارد که یک منطقه در دو نهاد به ثبت برسد؛ چرا که یونسکو نیز یکی از سازمان‌های تحت پوشش سازمان ملل است و این دو سازمان در تضاد هم نیستند و مکمل یکدیگرند.

میرصالحی در عین حال تاکید کرد: در یونسکو بعد تجاری و اقتصادی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و بیشتر بعد فرهنگی مد نظر است، ولی در وایپو جنبه‌های اقتصادی و تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر کل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعاملات این دفتر با سازمان میراث فرهنگی و یا یونسکو، گفت: سازمان جهانی مالکیت معنوی به عنوان یکی از سازمان‌های زیر مجموعه سازمان ملل متولی ثبت جهانی مالکیت فکری است؛ از این رو از ۲ سال قبل در این زمینه اقدام کردیم.

به گفته وی، سازمان جهانی مالکیت فکری ۱۰ روز قبل در مجمع عمومی، ثبت “مروارید خلیج‌فارس” را اعلام کرد و با اعلام رسمی این موضوع و صدور سند ثبت از سوی “وایپو” ما نیز آن را اعلام کردیم.

منبع : کولاک

ماجرای ثبت مالکیت فکری خلیج فارس چه بود؟ چرا «مروارید ...

koolakmag.ir › دانستنی ها › تاریخ

۲ ساعت پیش - ماجرای ثبت مالکیت فکری خلیج فارس چه بود؟ چرا «مروارید خلیج فارس» ثبت شده است؟ چندی قبل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد ...

خلیج فارس ثبت جهانی شد - الی گشت

https://www.eligasht.com/Blog/خلیج-فارس-ثبت-جهانی-شد/

۱ روز پیش - بر اساس سندهای موجود در این زمینه برای ثبت مروارید خلیج فارس و ... از اسامی مبدا و نشان جغرافیایی بود از همین رو این حوزه با منطقه ثبت شده است.

خلیج فارس چگونه ثبت جهانی شد - فرارو

https://fararu.com/fa/news/378023/خلیج-فارس-چگونه-ثبت-جهانی-شد

۲ روز پیش - وی در خصوص چگونگی ثبت جهانی نام خلیج فارس نیز با بیان اینکه در ... سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به رسمیت شناخته شده است، ثبت ... و به دلیل اینکه خلیج فارس همواره مشهور به داشتن مروارید بوده است، خودمان ... تلویزیون چرا به ناگاه عاشق محمدرضا گلزار شد؟ ... ماجرای ربودن هواپیمای ایرانی توسط دانشجویان ...

خلیج فارس ثبت جهانی شد - برترین ها

www.bartarinha.ir/fa/news/787689/خلیج-فارس-ثبت-جهانی-شد

۲ روز پیش - میر صالحی با اشاره به روند ثبت جهانی "مروارید خلیج فارس"، اظهار کرد: ... مدیرکل دفتر مالکیت فکری وزارت صنعت ثبت 6 محصول دیگر را از .... وقتی خدا خلیج رو آفرید اسم گذاشته بود روش مگه؟ ..... آیا شده به این قضیه فکر کنی و راه حلی پیدا کنی؟اما اگه فردا به دماوند بگن دماسنج زود رگ گردنت میزنه بیرون که چرا ...

فیلم/ ماجرای ثبت مالکیت فکری «خلیج فارس» چه بود؟

pgnews.ir/module/news/225382/

۵ ساعت پیش - ماجرای ثبت مالکیت فکری «خلیج فارس» چه بود؟ چرا «مروارید خلیج فارس» ثبت شده است؟

ماجرای ثبت مالکیت فکری «خلیج فارسی» چه بود؟ - صرفا ...

https://serfanonline.ir/2018/10/24/.../ماجرای-ثبت-مالکیت-فکری-خلیج-فارسی-چه/

چرا «مروارید خلیج فارس» ثبت شده است؟ چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷, ۱۲:۴۸; کشور; 3. ویدیو/ماجرای ثبت مالکیت فکری «خلیج فارسی» چه بود؟ چرا «مروارید خلیج فارس» ...

چرایی ثبت «خلیج‌فارس» با پیشوند «مروارید»|ثبت در ...

https://chamedanmag.ir/چرایی-ثبت-خلیج‌فارس-با-پیشوند-مروا/

۱ روز پیش - نام خلیج‌فارس را بارها در یونسکو ثبت کرده است اما با توجه به اقدامات مختلفی که در طول سال‌های گذشته برای تغییرنام «خلیج‌فارس» انجام شده، چرا ایران نام این دریا را ... سیاسی گسترده‌ای است، اظهار کرد: برای ثبت جهانی “خلیج فارس” لازم بود تا فارغ از ... از خلیج‌فارس «میراث فرهنگی» تا خلیج‌فارس «مالکیت فکری».

وارد نشده: ماجرای

از خلیج فارس میراث فرهنگی تا خلیج فارس مالکیت فکری - ...

https://khabarfarsi.com/u/61319625

۱ روز پیش - در سال گذشته کمتر از 3 هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که حجم بازار لوازم یدکی ... ثبت خلیج فارس در وایپو سمبلیک و تبلیغاتی است ... یک چالش مضاعف مواجه شده اند، چرا که با تصمیم دولت برای دریافت دینار عراق باید ثبت ... اعلام که خیلج فارس با پیشوند مروارید در سازمان مالکیت فکری به ثبت جهانی رسید.

ماجرای ثبت مالکیت فکری «خلیج فارسی» چه بود؟ - ترنج - ...

https://tamasha.com/v/NYb0V

ویدئو برای ماجرای ثبت مالکیت فکری خلیج فارس چه بود؟ چرا «مروارید خلیج فارس» ثبت شده است؟▶ 4:13

۶ ساعت پیش

ماجرای ثبت مالکیت فکری «خلیج فارسی» چه بود؟ چرا «مروارید خلیج فارس» ثبت شده است؟ وزارت صنعت به پرسش‌های حالا خورشید پاسخ‌های مهمی داده ...

ماجرای ثبت مالکیت فکری «خلیج فارس» چه بود؟ - آپارات

https://www.aparat.com/.../ماجرای_ثبت_مالکیت_فکری_%26laquo%3Bخلیج_فارس%2...

ویدئو برای ماجرای ثبت مالکیت فکری خلیج فارس چه بود؟ چرا «مروارید خلیج فارس» ثبت شده است؟▶ 3:05

۶ ساعت پیش

پایگاه خبری خلیج فارس ماجرای ثبت مالکیت فکری «خلیج فارس» چه بود؟ چرا «مروارید خلیج فارس» ثبت شده است؟ ماجرای ثبت مالکیت فکری &

خلیج فارس ثبت جهانی شد - اقتصاد روز

eghtesaderooz.com › اجتماعی

۱۶ ساعت پیش - ... معدن و تجارت از ثبت جهانی نام خلیج فارس ایران با پیشوند مروارید خبرداد. ... ۴مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی افزود: نام خلیج فارس توسط سازمان ... ملل به شمار می رود ثبت شده و بر اساس این سند، از این پس این خلیج تنها به ... و کشمش ملایر در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت جهانی رسیده است. ... ماجرای رانت دلاری.

خلیج فارس، ثبت جهانی شد » اصفهان امروز

esfahanemrooz.ir/60409-خلیج-فارس،-ثبت-جهانی-شد.html

۲ روز پیش - میر صالحی با اشاره به روند ثبت جهانی "مروارید خلیج فارس"، اظهار کرد: فرایند ... مدیرکل دفتر مالکیت فکری وزارت صنعت ثبت 6 محصول دیگر را از ...

خلیج فارس ایران به ثبت جهانی رسید - عصرایران

www.asriran.com › صفحه نخست › سیاسی

۲ روز پیش - خلیج فارس ایران با پیشوند مروارید در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت جهانی رسید.

نام خلیج فارس ایران، جهانی شد - الف

https://www.alef.ir/news/3970730145.html

۲ روز پیش - نام خلیج فارس ایران در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)به ثبت ... دفتر مالکیت صنعتی وزارت صمت، خلیج فارسایران با پیشوند مروارید در ... ۱۱ مرداد ۱۳۹۷رشیدپور: خلیج فارس فقط برای کمپین، اینترنت و رسانه ‌های خارجی است ... دشمن به تلاطم بازار ارز و سکه امید بسته بود/ با کسانی که به دشمن در .... چرا نباید.

چرایی ثبت "خلیج‌فارس" با پیشوند "مروارید" - تیترشهر

titreshahr.com › گردشگری › داخلی

۱ روز پیش - وی با اشاره به اقدامات سازمان میراث فرهنگی برای ثبت "خلیج فارس" در یونسکو، اظهار ... از بعد اقتصادی و تجاری بوده و نوع ثبت ما نیز از نوع "منطقه‌ای" بوده است. ... دو نهاد به ثبت برسد؛ چرا که یونسکو نیز یکی از سازمان‌های تحت پوشش سازمان ... سازمان‌های زیر مجموعه سازمان ملل متولی ثبت جهانی مالکیت فکری است؛ از این ...

خلیج فارس - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/wiki/خلیج_فارس

خلیج‌فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه .... سطح جزایر خلیج‌فارس از رسوبات تخریبی و مارن تشکیل شده‌است که کم و بیش صدف دارند. .... زیبا روی است که تا همین قرون اخیر به باورهای بی‌گمان مردم تبدیل شده بود. .... ترکیه‌ای برای ثبت پسوند اینترنتی خلیج‌فارس (Persiangulf) و حمایت ایران و با ...

وارد نشده: ماجرای

ماجرای ثبت مالکیت فکری خلیج فارس چه بود؟ چرا «مروارید ...

mahan8.ir/ماجرای-ثبت-مالکیت-فکری-خلیج-فارس-چه-بود.html

ماجرای ثبت مالکیت فکری خلیج فارس چه بود؟ چرا «مروارید خلیج فارس» ثبت شده است؟ آبان ۲, ۱۳۹۷ پویا دیدگاه‌تان را بنویسید: چندی قبل از سوی وزارت صنعت، معدن و ...

[PDF]08 new.indd - شهرآرا

shahrara.com/news/1397/8/1/pdf/8.pdf

او مدتی است که هوای تلویزیون به سرش. زده و در مسابقه ای ... پرســش مطرح شــده هم این بود: »تشــک مبارزه ... معدن و تجــارت از ثبت جهانی نــام خلیج فارس. ایران در سازمان جهانی مالکیت فکری )WIPO(. خبر داد. ... خلیج فارس ایران با پیشــوند مروارید در ســازمان ... تفاهم این مسئله حل شود؛ چرا که عده ای ... ترامپ باید به خاطر ماجرای »خاشــقجی.